Pressmeddelande med anledning av valet 2022

Att kunna delta i allmänna och fria val är en värdefull rättighet i Sverige. Imam Ali Islamic Centers uppmaning till alla röstberättigade i Sverige är att de nyttjar denna ynnest när tillfälle ges.

Ännu viktigare blir det att man använder sig av denna rätt i rådande samhällsklimat, där hets, hot och hat mot minoriteter på ett skrämmande sätt normaliseras. Den antimuslimska retoriken är synnerligen framträdande, i allt från gömda chattrum till den politiska debatten. Det är en retorik som får utslag i verkliga livet för stora delar av Sveriges medborgare liksom för delar av civilsamhället. Hatet och hotet må riktas främst mot muslimer, men det stannar inte där. Det är något vi lär oss från historien.

Imam Ali Islamic Center förhoppning är därför att kommande regering, oavsett konstellation, tar problemet på allvar och försöker åstadkomma en attitydförändring i samhället.

Imam Ali Islamic Center är politiskt obunden och rekommenderar därför inget specifikt parti. Vi vill dock betona vikten av att man placerar sin röst med omsorg. Att man väljer det parti och den kandidat som menar allvar med att motverka främlingsfientlighet, arbeta för en inkluderande framtid för alla Sveriges invånare, och tar religionsfriheten på allvar.

Rösta på söndag den 11 september – eller gärna innan dess i en förtidsröstningslokal!

Imam Ali Islamic Center
Järfälla den 7 september 2022